Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2008
Λέμε όχι στο αυτοκίνητο
www.peiratesalonica.gr
A) NO MORE CARS
Τα αυτοκίνητα ακόμη και εν αναπαύσει εργάζονται: εργάζονται ως σήματα - σειρήνες της καπιταλιστικής κοινωνίας. Η ατομική ιδιοκτησία δεν γνωρίζει χρονικούς περιορισμούς - ξεσκίζουν τις νύχτες και τις μέρες οι συναγερμοί. Κι ας “βαράνε” σχεδόν πάντοτε κατά λάθος. Δεν πρόκειται για λάθος. Πρέπει υστερικά να ουρλιάζουν τα φετιχ, υστερικά να τσιρίζει την κυριαρχία της η ατομική ιδιοκτησία.
Ιστορικά ο χρόνος της ανήκει, σ’αυτή τη θλιβερή προϊστορία ακόμα του ανθρώπου
Β) IN THE DEATH CAR
Στην κυκλοφορία με το αυτοκίνητο, όλοι βρίσκονται αντιμέτωποι με το ίδιο πρόβλημα, όμως ο καθένας μόνος του, εκπαιδευόμενος να το “χωνεύει” ατομικά, έγκλειστος στον μεταλλικό εξωσωματικό σκελετό του. Περνώντας δύο, τρεις ή και περισσότερες ώρες της ημέρας στη μόνωση των αυτοκινήτων, μπορεί να φτάσουν να γίνουν οι συγκρούσεις και τα δυστυχήματα προσπάθειες (στρεβλές προσπάθειες) συνάντησης και κοινωνικότητας σε ένα γενικευμένο λούνα-παρκ παραλογισμού.
Γ) CONCRETE JUNGLE
-Για να παραχθεί ένα αυτοκίνητο χρειάζονται 148.000 λίτρα νερού, όση ποσότητα χρειάζεται ένας άνθρωπος για όλη του τη ζωή.
-Αν ένας πολίτης μετακινείται με ΙΧ, προκαλεί 19 φορές περισσότερη τοξική ρύπανση από ότι αν χρησιμοποιεί Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
-Η χρήση ενός αυτοκινήτου θα κόστιζε 2.500 ευρώ περισσότερα αν συμπεριλάμβανε το κόστος για τη συντήρηση δρόμων, τις δαπάνες υγείας και το περιβαλλοντικό κόστος.
- Στην Ελλάδα κυκλοφορούν 4,5 εκ. αυτοκίνητα και 750 χιλ. φορτηγά.
- Το ένα τέταρτο της επιφάνειας των πόλεων καταλαμβάνεται από δρόμους και χώρους στάθμευσης για το ΙΧ.
- Το κλείσιμο του κέντρου της Μπολώνια στην κίνηση των αυτοκινήτων μείωσε την ημερήσια ποσότητα μηχανοκίνητων οχημάτων από 160.000 σε 35.000.
- Μια μείωση των αιωρούμενων σωματιδίων της τάξης του 60% θα μείωνε κατά 5000 τους θανάτους από αναπνευστικές παθήσεις στην περιοχή των Αθηνών.
Δ) SALONICOPOLY
-Περίπου 900.000 μετακινήσεις γίνονται καθημερινά με ΙΧ, το 66% των οποίων σταθμεύει παράνομα. Μόλις 1 στους 4 προτιμά τα αστικά λεωφορεία. Ενας στους δύο κατοίκους της πόλης έχει το δικό του ΙΧ
-Η συνολική ημερήσια κυκλοφορία στην Εγνατία οδό ανέρχεται σε 26.602 αυτοκίνητα, στη λεωφόρο Βασ. Όλγας 39.865 αυτοκίνητα, στη λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου 58.669 αυτοκίνητα και στη Μοναστηρίου 21.981 αυτοκίνητα
Τα μικροσωματίδια ρύπων ξεπερνούν τα ανώτερα επιτρεπτά όρια που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση επί 250 ημέρες το χρόνο
-Η προαστικοποίηση της πόλης με τις προβλεπόμενες επεκτάσεις θα αυξήσει κατακόρυφα την ιδιοκτησία και χρήση ΙΧ
-Μέχρι σήμερα αυξάνεται η χρήση ιχ μεγάλου κυβισμού, καθώς έχει μειωθεί η φορολογία, προσφέρονται από τις εταιρίες ευνοϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα και καταργήθηκαν τα τεκμήρια
-Στη Θεσσαλονίκη αντιστοιχούν 2,5 τ.μ. πράσινο ανά κάτοικο, συμπεριλαμβανομένου και του περιαστικού δάσους Σέιχ Σου. Επιπλέον, τα τελευταία δέκα χρόνια οι χώροι πρασίνου έχουν μειωθεί κατά 30%, ενώ τα Ι.Χ. έχουν διπλασιαστεί
Ε) NO MORE CARS
ΤΙ ΘΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ ΤΖΙΠ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ
ΤΖΙΠ ΜΥΑΛΟ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ?
Το αυτοκίνητο έχει μεγαλύτερη αξία ως σύμβολο παρά ως αντικείμενο. Έχει μεγαλύτερη σημασία η κατανάλωση σημείων γοήτρου, κοινωνικής θέσης, εξουσίας, αρρενωπότητας, ερωτισμού, περιπέτειας. Οι εκατοντάδες διαφημίσεις το προβάλλουν ξεκάθαρα. Και οι διαφημίσεις μάς προσανατολίζουν στην κατανάλωση σημείων, μιας και η πραγματική χρήση είναι φτωχή και άθλια.
Ζ) ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΦΕΝΤΙΚΩΝ
Η αλυσίδα παραγωγής και μαζικής χρήσης του αυτοκινήτου και των προϊόντων που σχετίζονται μ' αυτό βασίζεται στη δυνατότητα του “αναπτυγμένου” κόσμου να καταληστεύει τους πόρους του “αναπτυσσόμενου” (πετρέλαιο, πρώτες ύλες, φθηνή εργασία). Η αποικιοκρατία παλαιότερα και οι πόλεμοι σήμερα εξασφαλίζουν τα 3 Ι.Χ. ανά οικογένεια. Δίχως το αυτοκίνητο να είναι η μόνη αίτια όλων αυτών των δεινών, αποτελεί ωστόσο μια συγκεκριμένη επιλογή που έχει συγκεκριμένες συνέπειες.
ΣΤ) ΜΙΖΑ ΜΙΖΕΡΙΑ ΚΑΙ ΜΠΕΤΟΝ
Το αυτοκίνητο φανερώνει τον καταστροφικό χαρακτήρα της καπιταλιστικής παραγωγής και κατανάλωσης. Προς χάριν της μαζικής παραγωγής και χρήσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων, η γη θάβεται κάτω από το μπετόν και το περιβάλλον μολύνεται. Και οι άνθρωποι υποτάσσονται σε έναν ακήρυχτο πόλεμο που μαίνεται στους αυτοκινητόδρομους, με εκατομμύρια νεκρούς και τραυματίες κάθε χρόνο.
Η) CRASH
26.102 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα από το 1994 μέχρι το 2007.
Πέρα από την κακή κατάσταση των οδικών δικτύων και την κακή οδική συμπεριφορά, το αυτοκίνητο καλείται να εξυπηρετήσει τις οροθετημένες σε χώρο και χρόνο μετακινήσεις:
- από και προς το χώρο εργασίας
- από και προς τους χώρους διασκέδασης
- από και προς τα εμπορικά κέντρα
- από και προς τα «εξωτικά» μέρη των διακοπών
Η αλλαγή της σχέσης μας με το ιχ μπορεί να σηματοδοτήσει μικρά ρήγματα στην καθημερινότητα
Θ) ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΚΟΤΩΝΕΙ ΤΗΝ ΠΟΛΗ
Το αυτοκίνητο επιτίθεται μαζικά στη σύγχρονη πόλη. (Εδώ, όπως και αλλού, η κυκλοφορία έχει έναν έντονο αρσενικό χαρακτήρα, δύναμης, διείσδυσης, καταστροφής και αυτοκαταστροφής). Διόλου τυχαία, όλα τα σχέδια, τα έργα, τα μέτρα στις πόλεις (όπως και αυτό της υποθαλάσσιας) υποτάσσονται στην κυριαρχία του αυτοκινήτου στην καθημερινή ζωή. Ο τεχνοκρατικός ορθολογισμός δύσκολα μπορεί να αποκρύψει τον παραλογισμό των επιλογών του: να πρέπει να καταστρέψει τμήματα μιας πόλης για να την “αναπτύξει”, να πρέπει να διευκολύνει την κίνηση κρατώντας όμως τους ανθρώπους απομονωμένους και ακινητοποιημένους στα ιδιωτικά τους μέσα, να πρέπει να προβάλλει την κατοχή αυτοκινήτου σαν κατοχή ενός μεριδίου ευτυχίας όταν βασιλεύουν η αποξένωση και η ένδεια στις κοινωνικές σχέσεις.
Ι) ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ
Όπως και πολλές νεότερες εφευρέσεις, το αυτοκίνητο επιβλήθηκε ως ανάγκη χάρη στη χρήση του ως πολεμική μηχανή.
Το 1905 τα αυτοκίνητα ήταν ακόμη ακριβά και αναξιόπιστα: παιχνίδια για πλουσίους. Οι μεταφορές γίνονταν κυρίως με τα άλογα και τον σιδηρόδρομο. Ήταν κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο που οι στρατιωτικοί κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι χρειάζονταν φορτηγά. Και η μεταπολεμική άσκηση έντονων πιέσεων εκ μέρους των κατασκευαστών φορτηγών και των στρατιωτικών επέτρεψε στα φορτηγά να εκτοπίσουν τις ιππήλατες άμαξες, και στη συνέχεια στα αυτοκίνητα να γίνουν “ανάγκη” όλων. Η “ανάμνηση” της καταγωγής τους ως πολεμικές μηχανές είναι φανερή στον πόλεμο όλων εναντίον όλων που διεξάγεται στους αυτοκινητόδρομους.
Κ) Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΧΕΙ ΠΙΟ ΠΟΛΛΑ ΑΚΙΝΗΤΑ
ΚΙ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΝΗ ΒΑΤΟΠΕΔΙΟΥ
Κατασκευάζεται και επεκτείνεται διαρκώς ένας κυκλοφοριακός ιστός για να κινούνται ολοένα ταχύτερα και αποτελεσματικότερα τα εμπορεύματα. Και οι άνθρωποι μοιάζουν όλο και περισσότερο με έντομα αιχμαλωτισμένα σε έναν ιστό αράχνης: ακινητοποιημένοι μέσα σ' αυτήν την ξέφρενη κίνηση, αφού οι χώροι έχουν καταληφθεί, αποικιοποιηθεί, έχουν μετατραπεί σε μη-χώρους. Καθηλωμένοι στην κίνηση που έχει παγώσει από την αέναη επανάληψη των προκαθορισμών της αγοράς.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου