Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2009

ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΟΚΤΩΒΡΗ ΣΤΗ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΝΟΕΜΒΡΗ

Η νίκη του κόσμου του ΣΥΡΙΖΑ μπορεί τώρα να ολοκληρωθεί

Πρώτες προσεγγίσεις της ΑΚΟΑ για τη λειτουργία του ΣΥΡΙΖΑ



Η κρίση αυτή που εκδηλώθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να θεωρηθεί ως κρίση ηγεσίας, ωστόσο δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι συνδέεται άμεσα με τον τρόπο λειτουργίας του εν τέλει, με τους αρνητικούς όρους που αυτή διαμορφώνει για να λειτουργεί και να δρα πολιτικά ο ΣΥΡΙΖΑ.

Η δημοκρατική θέσμιση του ΣΥΡΙΖΑ είναι θεμελιακό στοιχείο ταυτότητας, παραπέμπει στο στρατηγικό σκοπό του σοσιαλισμού με δημοκρατία και ελευθερία και ασκεί έμπρακτη κριτική στους θεσμούς της αυταρχικής συναινετικής δημοκρατίας

Οι θεσμοί του ΣΥΡΙΖΑ, ως πρόπλασμα της αριστεράς του 21ου αιώνα, επιβάλλεται να εξασφαλίζουν αφ’ ενός τη συμμετοχή όλων των μελών στην παραγωγή της πολιτικής του, αφ’ ετέρου τη συμμετοχή τους στα κινήματα ως προϋπόθεση για να απαντάει το πολιτικό μας σχέδιο και πρόγραμμα στις ανάγκες των λαϊκών τάξεων

Η «βάση» δεν συμμετέχει παρά μόνο σε εκλογικές αναμετρήσεις και εκδηλώσεις. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν υπάρχουν οι έννοιες της «οργάνωσης βάσης» και του «μέλους» του ΣΥΡΙΖΑ. Με αυτόν τον τρόπο ο «κόσμος του ΣΥΡΙΖΑ» παραμένει ουσιαστικά ανενεργός. Έτσι, φυσιολογικά, η «κοινωνική γείωση» του ΣΥΡΙΖΑ είναι πολύ χαμηλού βαθμού.

1. Το θετικό αποτέλεσμα των τελευταίων εκλογών, μια νίκη του κόσμου του ΣΥΡΙΖΑ υπό τις γνωστές αντίξοες συνθήκες, είναι ένα ευνοϊκό δεδομένο. Διαμορφώνονται τώρα καλύτεροι όροι για τη μελλοντική πορεία του. Το μήνυμα που εξέπεμψε ο κόσμος που μας ψήφισε ήταν η υπεράσπιση της ενότητας και της ριζοσπαστικής φυσιογνωμίας του ΣΥΡΙΖΑ, η ανάδειξή του σε ελπίδα για την Αριστερά και την κοινωνία. Απέδειξε ότι υπάρχει ένα ικανό τμήμα της πολιτικής και κοινωνικής Αριστεράς που επιλέγει εμάς και συσπειρώνεται για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που δημιουργεί η κρίση και θα αναδεικνύει η πολιτική του ΠΑΣΟΚ, με όρους κινηματικούς και όχι εκλογικού μηχανισμού. Είναι, ενδεχομένως, η δεύτερη μεγάλη ευκαιρία του ΣΥΡΙΖΑ.
2. Αυτό όμως δεν πρέπει να μας αποκόπτει από τα προβλήματα που διαπερνούν πάντοτε τη συλλογικότητά μας, που εμφανίστηκαν ολόκληρο το προηγούμενο διάστημα λαμβάνοντας τη μορφή έκδηλης κρίσης στο διάστημα από τις αρχές του 2009 ώς τις εκλογές. Η κρίση αυτή μπορεί να θεωρηθεί ως κρίση ηγεσίας, ωστόσο δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι συνδέεται άμεσα με τον τρόπο λειτουργίας του ΣΥΡΙΖΑ, εν τέλει, με τους αρνητικούς όρους που αυτή διαμορφώνει για να λειτουργεί και να δρα πολιτικά ο ΣΥΡΙΖΑ. Οι όροι αυτοί περιορίζουν απολύτως τη δυνατότητα ανάπτυξής του, αντιτίθενται στη δημοκρατική λειτουργία του και αντιπροσωπευτικότητα, απομονώνουν τη βάση, δηλαδή τον κόσμο των ενεργών αριστερών πολιτών που δρουν ως μέλη του, από τα ηγετικά κλιμάκια του ΣΥΡΙΖΑ. Υποσκάπτουν, δηλαδή, την έννοια της συλλογικότητας, εγκαθιστώντας εκδοχές μιας ιδιότυπης γραφειοκρατικής και αρχηγικής δόμησης.
3. Η δημοκρατική θέσμιση, από αυτήν την άποψη, του ΣΥΡΙΖΑ είναι θεμελιακό στοιχείο ταυτότητας, παραπέμπει στο στρατηγικό σκοπό του σοσιαλισμού με δημοκρατία και ελευθερία και ασκεί έμπρακτη κριτική στους θεσμούς της αυταρχικής συναινετικής δημοκρατίας. Σήμερα, η πολιτική βρίσκεται στα χέρια αρχηγικών αστικών κομμάτων, που λειτουργούν χωρίς ενδιάμεσα σώματα, με αδιαφανή κέντρα και παροπλισμένη την κομματική βάση. Η κρίση του συνδικαλιστικού κινήματος στη χώρα μας, κάνει δύσκολη την ανάδειξη νέων θεσμών άσκησης πολιτικής άμεσα από την κοινωνία, ενώ η μαζικότητα σημαντικών νέων κινημάτων παραμένει ακόμα περιορισμένη. Ένας πολιτικός φορέας της αριστεράς του 21ου αιώνα, επομένως, πρέπει να έρθει σε ρήξη με το σημερινό πολιτικό σύστημα, να ενισχύσει την παραγωγή ανταγωνιστικής πολιτικής στο εσωτερικό και στην κοινωνία. Να εντάσσει στην πολιτική πρωτίστως τις κοινωνικές ομάδες που η κρίση θέτει στο περιθώριο της κοινωνίας και της πολιτικής. Αυτό προϋποθέτει τη συμμετοχή των μελών της σε όλα τα σημαντικά πολιτικά επίδικα. Και το κοινωνικό χάσμα ανάμεσα σε διευθύνοντες και διευθυνόμενους, που χαρακτηρίζει τις εκμεταλλευτικές κοινωνικές σχέσεις, επιδιώκουμε στρατηγικά να κλείσει στο όνομα της ισότητας και της αυτοδιεύθυνσης της κοινωνίας. Κατά μείζονα λόγο παρόμοιο μοντέλο δεν μπορεί να αναπαράγεται μέσα στην ίδια τη δική μας αριστερά.
4. Οι θεσμοί. Οι θεσμοί που αναζητούμε εκκινούν από την υπόθεση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, ως δυνατότητα προπλάσματος της αριστεράς του 21ου αιώνα, δεν αποτελεί οχυρό απέναντι στο λαϊκό κόσμο. Άρα αυτοί πρέπει να διευκολύνουν την επαφή του και τη συμμετοχή του στην κοινωνική κίνηση και τα κινήματα, να είναι οι δυνάμεις του κοινωνικά γειωμένες. Αυτό επιβάλλει, εκτός από τα κλασικά, χαλαρά και ποικίλα οργανωτικά σχήματα, ανοιχτά στα μέλη και την κοινωνία, να εξασφαλίζουν αφ’ ενός τη συμμετοχή όλων των μελών στην παραγωγή της πολιτικής του, αφ’ ετέρου τη συμμετοχή τους στα κινήματα ως προϋπόθεση για να απαντάει το πολιτικό μας σχέδιο και πρόγραμμα στις ανάγκες των λαϊκών τάξεων.
5. Φυσιογνωμικά στοιχεία. Ως δεδομένα στοιχεία που προσδιορίζουν το έδαφος στο οποίο θα εργαστούμε είναι, όσον αφορά την ιδεολογικοπολιτική φυσιογνωμία του, οι ως τώρα διακηρύξεις του, το πρόγραμμά του, οι άμεσοι στόχοι πάλης, επεξεργασίας θεματικών και άλλων επιτροπών, κεντρικές -συλλογικά επεξεργασμένες- παρεμβάσεις ηγετικών στελεχών του, η κοινοβουλευτική δουλειά του κ.ά. Όσον αφορά την οργανωτική του φυσιογνωμία, αυτή είναι η ως τώρα οργανωτική του ανάπτυξη που εκτείνεται σε πολλές περιοχές της χώρας και οι διάφορες επιτροπές του. Με ελάχιστες, όμως, εξαιρέσεις η «βάση» δεν συμμετέχει παρά μόνο σε εκλογικές αναμετρήσεις και εκδηλώσεις. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν υπάρχουν οι έννοιες της «οργάνωσης βάσης» και του «μέλους» του ΣΥΡΙΖΑ, με οποιοδήποτε χαρακτήρα. Ούτε οργανωτικοί δίαυλοι επικοινωνίας της Γραμματείας με τις υπάρχουσες συγκροτήσεις του. Με αυτόν τον τρόπο λειτουργώντας ο «κόσμος του ΣΥΡΙΖΑ» παραμένει ουσιαστικά ανενεργός. Έτσι, φυσιολογικά, η «κοινωνική γείωση» του ΣΥΡΙΖΑ είναι πολύ χαμηλού βαθμού.
6. Η εκπροσώπηση. Ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα του ΣΥΡΙΖΑ παραμένει ο εξαιρετικά χαμηλός βαθμός πλουραλιστικής εκπροσώπησής του στην καθημερινή πολιτική του παρουσία, στην παρουσία του στα ΜΜΕ και στην εκπροσώπησή του στο κοινοβούλιο. Το γεγονός αυτό επιτρέπει να ταυτίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ με το ΣΥΝ, ακυρώνει σε μεγάλο βαθμό τον ενωτικό χαρακτήρα του και αφαιρεί πολύ μεγάλο μέρος της δυναμικής του. Σε αυτό συντελεί σημαντικά και η ουσιαστική ανυπαρξία Γραφείου Τύπου και εκπροσώπου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ και η υποκατάστασή τους από το Γραφείο Τύπου του ΣΥΝ. Περιορισμένος είναι ο πλουραλισμός και με βάση άλλους ποιοτικούς δείκτες όπως άνδρες - γυναίκες, μικρές και μεγάλες ηλικίες, πολιτικά στελέχη και στελέχη από τα κινήματα, στελέχη από το κέντρο και την περιφέρεια. Αυτή η έλλειψη ισορροπίας προκαλεί αλλοιώσεις στη φυσιογνωμία του ΣΥΡΙΖΑ και περιορίζει την επιρροή του.
7. Η προοπτική. Η πολιτικοοργανωτική Πανελλαδική Συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ, που αποφασίστηκε να γίνει στις 27, 28 και 29 Νοεμβρίου 2009, οφείλει να αντιμετωπίσει τολμηρά τα προβλήματα που έχουν ήδη επισημανθεί ή όσα προκύψουν από το διάλογο. Και κυρίως απαιτείται, αυτή τη φορά, να υλοποιηθούν οι αποφάσεις που ήδη είχαν ληφθεί και αυτές που θα πάρει η επικείμενη Συνδιάσκεψη. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να μπει σε φάση πολιτικοοργανωτικής ανασυγκρότησης και ανάκτησης της χαμένης δυναμικής και αξιοπιστίας του. Γι’ αυτό απαιτούνται παρεμβάσεις και αποφάσεις σε συγκεκριμένα ζητήματα όπως:
Πρώτον. Επικαιροποίηση και εμπλουτισμός της Διακήρυξης και του Προγράμματός του με τα νέα στοιχεία που προέκυψαν από την Παγκόσμια Οικονομική Κρίση, την κρίση του καπιταλιστικού συστήματος και την ενίσχυση που αυτή επιφέρει στο κίνημα για την υπέρβασή του, την κρίση αξιών, θεσμών, του δικομματισμού και γενικότερα του πολιτικού συστήματος στην Ελλάδα και το νέο πολιτικό και κοινωνικό τοπίο που διαμορφώνεται μετά το αποτέλεσμα των πρόσφατων εκλογών. Την επεξεργασία του σχεδίου δράσης μας μία περίοδο κρίσιμη, που συνιστά τη δεύτερη μεγάλη ευκαιρία του ΣΥΡΙΖΑ.
Δεύτερον. Συγκρότηση πολιτικοοργανωτικών συλλογικοτήτων - «κυττάρων βάσης» - οργανώσεων σε τοπική και εργασιακή/κλαδική κλίμακα. Με ευέλικτες μορφές που θα διευκολύνουν τη «γνωριμία» και δραστηριοποίηση όλου του δυναμικού στήριξης του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και με σαφή προσδιορισμό των αποφασιστικών και συμβουλευτικών αρμοδιοτήτων τους.
Τρίτον. Καθιέρωση της έννοιας «μέλος» του ΣΥΡΙΖΑ. Με ενεργό συμμετοχή σε όλες τις δραστηριότητές του και στη λήψη και τον έλεγχο εφαρμογής των αποφάσεών του.
Τέταρτον. Ενίσχυση της «κοινωνικής γείωσης» του ΣΥΡΙΖΑ με συγκεκριμένα μέτρα σύνδεσης των οργανώσεων και των μελών του με την κοινωνία και τα προβλήματά της.

Κανόνες λειτουργίας του ΣΥΡΙΖΑ

1. Γενικές Αρχές
Ο ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί πρωτότυπη μορφή συνεργασίας κομμάτων και οργανώσεων, καθώς και αγωνιστών – αγωνιστριών της αριστεράς, της οικολογίας και των κινημάτων, που δεν ανήκουν σε κάποια οργάνωση, αλλά απευθείας εντάσσονται στον ΣΥΡΙΖΑ και μετέχουν ενεργά στις πολιτικές του δραστηριότητες. Τα μέλη των πολιτικών συλλογικοτήτων, που μετέχουν στις συνελεύσεις και τις δραστηριότητες του ΣΥΡΙΖΑ, λειτουργούν ισότιμα με τα μη ενταγμένα σε πολιτική οργάνωση μέλη του. Η συγκρότηση και η λειτουργία του ΣΥΡΙΖΑ βασίζεται στις αρχές:
* Της ισοτιμίας των συνεργαζόμενων πολιτικών οργανώσεων και των μελών τους.
* Της ομοφωνίας και της συναίνεσης και στην περίπτωση μη επίτευξής τους, της απόφασης με ενισχυμένη πλειοψηφία μελών και συνεργαζόμενων οργανώσεων.
* Της συλλογικής τοποθέτησης σ’ όλα τα επίδικα ζητήματα μετά από δημοκρατική και ελεύθερη συζήτηση και αντιπαραβολή απόψεων.
* Της συλλογικότητας και της αλληλέγγυας ευθύνης στη λειτουργία και τη δράση.
* Του πλουραλισμού στη δημόσια εκπροσώπηση του ΣΥΡΙΖΑ.
* Της ανεμπόδιστης οριζόντιας ανταλλαγής απόψεων και εμπειριών.
* Της διαφάνειας ως ανεμπόδιστης προϋπόθεσης αξιοπιστίας του πολιτικού μας φορέα. Αυτό αφορά όλες του τις δραστηριότητες.
* Της εκλογής με μυστική ψηφοφορία και του ανακλητού των αιρετών επιτροπών και αντιπροσώπων, καθώς και της εναλλαγής στις αιρετές θέσεις.
* Του ορισμού προσδιορισμένου χρόνου θητειών, εναλλαγής, ανακλητότητας και γυναικείας εκπροσώπησης σε όλα τα επίπεδα (όργανα, βουλή, ευρωβουλή).
* Της ποσόστωσης στα όργανα, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η συμμετοχή απ’ όλες τις συνιστώσες και τους ανένταχτους. Για το μεταβατικό αυτό διάστημα μπορεί να τηρείται η ποσόστωση στα όργανα του ΣΥΡΙΖΑ στην κατεύθυνση συμμετοχής των ανένταχτων, κατά το δυνατό, κατά 1/3 ανένταχτοι, 1/3 μέλη Συνασπισμού και 1/3 των άλλων συνιστωσών.
2. Μέλη του ΣΥΡΙΖΑ - Οργανώσεις
Μέλος του ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να είναι καθένας/καθεμιά που κατοικεί στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, μόνιμα ή προσωρινά και αποδέχεται το πολιτικό πρόγραμμα και το οργανωτικό πλαίσιο λειτουργίας του ΣΥΡΙΖΑ. Η εγγραφή μέλους γίνεται με την αυτοπρόσωπη παρουσία και δήλωσή του στην Τοπική (κλαδική) Οργάνωση και την απόκτηση κάρτας μέλους. Η ιδιότητα του μέλους συνεπάγεται συμμετοχή στη λειτουργία και την κοινωνική δράση του ΣΥΡΙΖΑ. Ενταγμένοι στην Οργάνωση είναι οι πάντες, ανεξαρτήτως θέσης τους στη δομή του ΣΥΡΙΖΑ.
Οι Τοπικές Οργανώσεις συγκροτούνται με πρωτοβουλία τριών (3) τουλάχιστον ενδιαφερομένων, όπου υπάρχει αυτή η δυνατότητα, και είναι απολύτως ανοιχτές. Η Συνέλευση της Οργάνωσης, που είναι ανοιχτή και συγκαλείται με δημόσιο τρόπο, είναι το ανώτατο όργανό της, αποφασίζει, επιδιώκοντας πρώτα με επιμονή τη συνεννόηση και συναίνεση, για όλα τα θέματα που τις αφορούν στο πλαίσιο των γενικών πολιτικών κατευθύνσεων του ΣΥΡΙΖΑ. Παρεμβαίνουν στα γενικότερα θέματα, συμβάλλοντας στην επεξεργασία της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ και την εφαρμογή της. Ορίζουν αντιπροσώπους για τα σώματα που προβλέπει το οργανωτικό σχήμα του ΣΥΡΙΖΑ.
Η Τοπική Συνέλευση ορίζει Συντονιστική Επιτροπή κοινής αποδοχής (συνεκτίμηση συνιστωσών, διαθεσιμότητας, παρουσίας κ.λπ.). Οι αποφάσεις λαμβάνονται συναινετικά ή, αν αυτό δεν είναι δυνατό, με πλειοψηφία των 2/3 των παρισταμένων μελών και τη σύμφωνη γνώμη των 2/3 των συνιστωσών που μετέχουν στη Συνέλευση.
Σε κάθε Νομό συγκροτούνται νομαρχιακά συντονιστικά που αποτελούνται από εκπροσώπους που ορίζονται με συναίνεση από τις συντονιστικές επιτροπές των τοπικών συνελεύσεων. Τα νομαρχιακά συντονιστικά συνεδριάζουν μια φορά το μήνα και όχι αργότερα από 2 μήνες.
3. Πανελλαδικές Συνδιασκέψεις
Οι Πανελλαδικές Συνδιασκέψεις συγκαλούνται, ως οιονεί συνεδριακά σώματα, τακτικά κάθε χρόνο και έκτακτα από τη Γραμματεία όταν προκύπτουν θέματα πανελλαδικών αποφάσεων ή το ζητήσουν τουλάχιστον 20 Οργανώσεις ή το 15% των μελών του ΣΥΡΙΖΑ.
Αποφασίζουν για όλα τα πολιτικά και οργανωτικά ζητήματα, ή ακόμη και για ειδικά θέματα, με συναίνεση ή με αυξημένες πλειοψηφίες των 2/3. Επικυρώνουν ή εγκρίνουν τα ψηφοδέλτια επικρατείας και των ευρωεκλογών. Ορίζουν, ύστερα από διαβούλευση τη Γραμματεία με συναινετική απόφαση. Οι συμμετέχοντες/ουσες εκλέγονται ή ορίζονται κατά 50% από τις Συνελεύσεις των Οργανώσεων σύμφωνα με τον αριθμό των μελών τους και κατά 50% ορίζονται από τις συνιστώσες με όποια αναλογία οι ίδιες συμφωνήσουν και, πάντως, χωρίς καμιά συνιστώσα να έχει ποσοστό μεγαλύτερο του 50%.
4. Πανελλαδικό Συντονιστικό
Εκτός από τη συγκρότησή του στη βάση, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ανάγκη από τη σύσταση και λειτουργία ενός αντιπροσωπευτικού Πανελλαδικού Συντονιστικού, όπου, με την ευθύνη της Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ, θα συζητιέται, θα ελέγχεται και σ’ ορισμένα θέματα θ’ αποφασίζεται, με τη συμμετοχή και τη συμβολή εκπροσώπων από όλο το φάσμα του, η πολιτική γραμμή και η πολιτική του παρέμβαση. Συγκαλείται τακτικά από τη Γραμματεία (το αργότερο κάθε 6 μήνες) και έκτακτα όποτε χρειαστεί και όταν το ζητήσουν ικανός αριθμός οργανώσεων του ΣΥΡΙΖΑ ή συλλογικοτήτων. Τη σύνθεσή του και τον τρόπο συγκρότησής του ορίζει η Πανελλαδική Συνδιάσκεψη. Ως όργανο αντιπροσωπευτικό συντίθεται και αντιπροσωπευτικά όχι μόνο συνιστωσών και ανένταχτων αλλά και περιφερειών.
5. Γραμματεία
Η Γραμματεία συγκροτείται με διαβούλευση και συναίνεση, μέσα όμως σε συγκεκριμένο και υποχρεωτικό πλαίσιο. Οι συνιστώσες δεν υπερβαίνουν τα 2/3 του αριθμού των μελών της. Κάθε μία συνιστώσα έχει τουλάχιστον ένα μέλος και κατ’ εξαίρεση δύο. Συμμετέχει ως κανονικό μέλος ο εκάστοτε Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ. Τα μέλη από τους ανέντακτους προκύπτουν με διαδικασίες που προτείνουν οι ίδιοι στο σώμα, με διαδοχικές προσεγγίσεις - διαβουλεύσεις. Ο αριθμός 21, είναι ένας λειτουργικός αριθμός μελών. Η όλη διαδικασία ανάδειξης της Γραμματείας, τίθεται σε συζήτηση και εγκρίνεται από την Πανελλαδική Συνδιάσκεψη στην οποία και λογοδοτεί. Η Πανελλαδική Συνδιάσκεψη επίσης συζητά και για το περιεχόμενο της δουλειάς της Γραμματείας και τις αρμοδιότητές της. Ορίζει συντονιστή/ρια με τετράμηνη θητεία, που εκπροσωπεί το ΣΥΡΙΖΑ δημόσια, Γραφείο Τύπου και Εκπρόσωπο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ. Λαμβάνει πρόνοια για την πλουραλιστική δημόσια εκπροσώπηση και την ισόμετρη εμφάνιση όλων. Διαχειρίζεται τα οικονομικά με τη συγκρότηση Οικονομικής Επιτροπής. Συγκροτεί επίσης επιτροπές και ομάδες εργασίας. Το έργο της υποστηρίζεται από μέλη του ΣΥΡΙΖΑ σε επαγγελματική βάση ή αποσπασμένα.
6. Συμμετοχή στις κινηματικές οργανώσεις
Τα μέλη και οι φίλοι του ΣΥΡΙΖΑ φροντίζουν στο χώρο όπου εργάζονται ή κατοικούν ή σπουδάζουν να ιδρύονται συνδικαλιστικές, δημοτικές ή άλλες κινήσεις πολιτών ποικίλων αντικειμένων και να συμμετέχουν δραστήρια. Η συμμετοχή τους δεσμεύεται από την αντίληψή μας για την αυτονομία των οργανώσεων και κινημάτων στη λειτουργία τους και στην παρέμβασή τους.
7. Θεματικές Επιτροπές
Ο ρόλος των Θεματικών Επιτροπών στην πανελλαδική οριζόντια δικτύωση των μελών κατά τομέα παρέμβασης, για την επεξεργασία θέσεων, το συντονισμό δράσης και την ανταλλαγή εμπειρίας, είναι σημαντικός. Είναι ανοικτές και συγκροτούνται σε πανελλαδική βάση από μέλη ή φίλους του ΣΥΡΙΖΑ που δηλώνουν διαθεσιμότητα. Εργάζονται κατά αντικείμενο, συνδράμουν το έργο της κοινοβουλευτικής ομάδας και συνεργάζονται με τη Γραμματεία για την παραγωγή και προβολή θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ. Υποστηρίζονται στο έργο τους από μέλη του ΣΥΡΙΖΑ σε επαγγελματική βάση ή αποσπασμένους συντρόφους. Ένας ορισμένος αριθμός μελών τους συμμετέχουν απ΄ ευθείας στην Πανελλαδική Συνδιάσκεψη και το Πανελλαδικό Συντονιστικό.
8. Κοινοβουλευτική Ομάδα
Ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας εκλέγεται από τα μέλη της σε κοινή συνεδρίαση με τα μέλη της Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ και η εκλογή του επικυρώνεται από την Πανελλαδική Συνδιάσκεψη. Η Κ.Ο. συνεργάζεται με τη Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ και τις Θεματικές Επιτροπές, τόσο για τον καθορισμό του επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού που την πλαισιώνει όσο και για τη διατύπωση της πολιτικής στα διάφορα θέματα. Δημοσιοποιεί τακτικά το έργο της.
9. Οργανωτική Επιτροπή - Γραφείο
Η ώς τώρα –κυρίως αρνητική– εμπειρία στο ΣΥΡΙΖΑ αναδεικνύει τη δυσκολία να υλοποιηθούν αποφάσεις που παίρνονται, ωστόσο, ομόφωνα. Ιδιαίτερα όταν αφορούν πρωτοβουλίες πανελλαδικές. Τότε προκύπτει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει διαύλους επικοινωνίας με τις οργανώσεις βάσης και ή παραλύει ή καθυστερεί ή «δανείζεται» τους οργανωτικούς μηχανισμούς των συνιστωσών. Αυτό πρέπει να αλλάξει, κυρίως με την καλύτερη συγκρότηση και λειτουργία Οργανωτικής Επιτροπής ή Οργανωτικού Γραφείου καθώς και ειδικών προβλέψεων για τις πολύ μεγάλες πόλεις.
10. Οικονομικά
Τα οικονομικά του ΣΥΡΙΖΑ στηρίζονται στις συνδρομές των μελών του και των φίλων του, στις ετήσιες ή έκτακτες οικονομικές εξορμήσεις, σε εκδηλώσεις και πρακτικές κοινωνικής (μη κερδοσκοπικής) οικονομίας και την κρατική επιχορήγηση. Στη μεταβατική φάση του ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσε ώς και το 20% της επιχορήγησης μαζί με το 20% των συνολικών αποζημιώσεων των βουλευτών και ευρωβουλευτών του να συγκροτούν το κεντρικό ταμείο του. Επίσης να υπάρξει πρόνοια για τη διάθεση στο κοινό ταμείο ενός μέρους από την αποζημίωση αποσπασμένων μελών ή άλλων εκλεγμένων σε αιρετές δημόσιες θέσεις. Όλη η διαχείριση γίνεται με διαφάνεια και η διάθεση των πόρων του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και οι αποδέκτες τους, γνωστοποιούνται στα μέλη του. Υπάρχει πρόνοια ώστε μέρος των πόρων να πηγαίνουν στις περιφερειακές οργανώσεις (π.χ. για ανάγκες στέγασης, καμπανιών κ.τ.λ.) όπως επίσης και σε ενίσχυση κοινωνικών δραστηριοτήτων φορέων και ομάδων που ο ΣΥΡΙΖΑ εκτιμά ότι είναι σημαντικές. Η τελική ισορροπία στην κατανομή των πόρων θα πρέπει να αποτρέπει την κατά οποιονδήποτε τρόπο ενίσχυση από μία μόνο συνιστώσα δραστηριοτήτων που αφορούν όλο τον ΣΥΡΙΖΑ.
11. Ισότητα των φύλων
Για την ισότητα των φύλων λαμβάνονται, πρώτ’ απ’ όλα, μέτρα που διευκολύνουν τη συμμετοχή των γυναικών στις διαδικασίες και τη δράση εντός και εκτός ΣΥΡΙΖΑ. Στις επιτροπές και τα όργανα, που προβλέπει το καταστατικό, λαμβάνεται πρόνοια να εκπροσωπούνται οι γυναίκες σε ποσοστό 50% και, πάντως, όχι μικρότερο του 35%. Το ποσοστό του 50% πρέπει να τηρείται στα ψηφοδέλτια και τα ευρωψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: