Σαν το ψάρι στο νερό...
*Μπορεί η αριστερά, με βάση τις νέες κοινωνικές συνθήκες που διαμορφώνονται, με τη δομή, με την έως τώρα λειτουργία της, να ανταποκριθεί στα καθήκοντά της;
Ελένη Πορτάλιου: Η μορφή της δικής μας αριστεράς, του ΣΥΡΙΖΑ δηλαδή, είναι αναντίστοιχη με την επίθεση που δέχεται η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου. Οφείλεται σε συσσωρευμένα προβλήματα, στον τρόπο που απομακρύνθηκε σιγά σιγά από την κοινωνία, παρότι οι άνθρωποί της συμμετέχουν όπου υπάρχουν συλλογικότητες και εστίες αντίστασης. Αν, λοιπόν, πούμε ότι η κοινωνία πρέπει να ανασυνταχθεί, θα πρέπει να ανασυνταχθεί και η ίδια η αριστερά. Ήδη υπάρχουν οργανώσεις, π.χ. τα πρωτοβάθμια σωματεία, που εκφράζουν τον κόσμο της εργασίας σε πρωτογενές επίπεδο. Μια τέτοια περίπτωση είναι και οι αδιόριστοι καθηγητές, που εμφανίστηκαν στη ΝΕΤ και προσπάθησαν να θέσουν το ζήτημα ότι “ως εργαζόμενοι δεν είμαστε σκουπίδια και δεν μπορείτε να μας πετάξετε στο δρόμο”. Υπάρχουν τμήματα της κοινωνίας, που με τα νέα μέτρα βρίσκονται σε τραγική κατάσταση και χρειάζεται να αυτοοργανωθούν. Αλλά και τα παραδοσιακά σχήματα, συνδικάτα, προοδευτικοί δήμοι, έχουν να παίξουν σημαντικό ρόλο. Βεβαίως είναι γραφειοκρατικά, βεβαίως είναι αποδυναμωμένα και πολιτεύονται συνήθως σύμφωνα με τα συμφέροντα μιας επαγγελματικής τάξης συνδικαλιστών ή αυτοδιοικητικών παραγόντων, όμως οι νέες συνθήκες δημιουργούν κάποιες δυνατότητες και σε αυτούς τους χώρους.
Μιχάλης Σπουρδαλάκης: Οι δραματικές εξελίξεις κάνουν το πρόβλημα της έλλειψης ισχυρού πολιτικού υποκειμένου της αριστεράς πολύ έντονο. Οι κοινωνικός καταμερισμός εργασίας έχει αλλάξει άρδην, συνεπώς, η πολιτική έκφραση του κόσμου της εργασίας που μας ενδιαφέρει πρέπει να αποτυπωθεί με άλλο πολιτικό και οργανωτικό τρόπο. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα δύσκολο εγχείρημα διότι προσπαθεί να συνθέσει διαφορετικές παραδόσεις και εμπειρίες της αριστεράς κάτω από αντίξοες συνθήκες. Η ηγεμονία του νεοφιλελευθερισμού σε όλα τα επίπεδα είναι πλήρης. Η αριστερά προσπαθεί να βρει θετική ενέργεια και να προχωρήσει. Αλλά είναι πολύ δύσκολο αν δεν αποσαφηνίσει τη στρατηγική της. Και η στρατηγική της πρέπει να υπερβαίνει τη στρατηγική της παραδοσιακής αριστεράς. Μια αριστερά που αναζητούσε τη νομιμοποίησή της μέσα από τη συμμετοχή της στους θεσμούς ή τη συγκρότησή της μέσα από την πλήρη απόρριψη των θεσμών. Η σύνθεση είναι αναγκαία, αλλά και εδώ υπάρχουν προβλήματα, καθώς έχουμε μια αριστερά που θεωρεί ότι μπορεί να συγκροτηθεί μόνο σε ένα επίπεδο: ή μέσα από τα κινήματα ή μέσα από τους θεσμούς και αυτές οι διαφορετικές προσεγγίσεις συνυπάρχουν και μέσα στον ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Αυτή η στρατηγική είναι που οδήγησε την αριστερά να συμμετέχει στο δικομματικό σύστημα διακυβέρνησης. Η αριστερά και στις δύο της εκδοχές, θα έλεγα ότι είναι θεσμική. Δίνει προτεραιότητα στους θεσμούς έναντι της κοινωνίας. Όμως, αυτή η λογική έφτασε σε αδιέξοδο καθώς με την πλήρη κρατικοποίηση και του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. η κοινωνία αναζητά διέξοδο, θέλει να εκφραστεί.
Άλκης Ρήγος: Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό. Αν ήταν μόνο ελληνικό θα ήταν ίσως πιο εύκολες και οι απαντήσεις. Το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό. Η αριστερά σε όλο τον ευρωπαϊκό χώρο βρίσκεται σε κρίση φερεγγυότητας. Προσωπικά δεν πιστεύω ότι ο νεοφιλελευθερισμός ηγεμονεύει. Τη δεκαετία του ΄90 πράγματι ηγεμόνευε. Τότε είχε ηγεμονικό ρόλο. Σήμερα είναι απλώς κυρίαρχος. Και επειδή μένει μόνο στη κυριαρχία είναι στυγνότερος. Εδώ και τριάντα χρόνια το μονεταριστικό μοντέλο κατάφερε να διαβάλλει κάθε έννοια συλλογικότητας. Κατάφερε να περάσει την αντίληψη ότι οι λύσεις είναι ατομικές και όχι συλλογικές. Σε αυτό το πεδίο, όλες οι εκδοχές της αριστεράς δεν κατόρθωσαν να αρθρώσουν ένα επιχείρημα υπέρβασης αυτής της αντίληψης. Αντίθετα -σε αρκετές περιπτώσεις- όπου συμμετείχαν στη διαχείριση, ήταν χειρότεροι διαχειριστές. Δυστυχώς, το έχουμε δει σε δήμους, σε συνδικάτα, σε πολιτικές εκφράσεις. Έχουμε, λοιπόν, πρόβλημα φερεγγυότητας. Αυτή η πραγματικότητα, την ώρα της κρίσης, που δεν είναι μόνο οικονομική, καταγράφει ένα κενό. Και το κενό αυτό αφορά και την αριστερά. Να πούμε ότι αριστερά, όποια μορφή κι αν πάρει, θα υπάρχει όσο υπάρχει καταπίεση ανθρώπου από άνθρωπο. Κάποια μορφή αριστεράς θα υπάρχει, κάποια μορφή αντίστασης...
“Οι πάνω, οι κάτω...”
*Άρα, αφήνεις ανοιχτό το ενδεχόμενο, να προκύψουν νέα σχήματα στο χώρο της αριστεράς.
Α.Ρ.: Βεβαίως.
Το αναφέρεις γενικά ή με βάση και τη συγκυρία;
Α.Ρ.: Προφανώς και με βάση τη συγκυρία. Αριστερά θα υπάρχει όσο υπάρχει κοινωνική εκμετάλλευση, όσο υπάρχουν φαινόμενα αλλοτρίωσης. Πρέπει να δούμε τους γενεσιουργούς λόγους δημιουργίας της αριστεράς. Να ξαναδούμε τα οράματα ελευθερίας που έφερε. Γιατί είναι σωστή η διαπίστωση ότι η αριστερά περιορίστηκε στη συμμετοχή της στους θεσμούς. Το κοινωνικό το άφησε ή το αντιμετώπισε ως διαχείριση. Υπάρχει, λοιπόν, η ανάγκη υπέρβασης. Να δούμε όλες αυτές τις διάσπαρτες πρωτοβουλίες, τις κοινωνικές αντιστάσεις, που πράγματι υπάρχουν, αλλά όχι με την αντίληψη “εγώ από πάνω”, αλλά με την αντίληψη “όλοι μαζί”. Ακούω καμιά φορά το απαράδεκτο για την ιδεολογία της αριστεράς “να πάμε στις μάζες”. Πρώτον η λέξη μάζες είναι απαράδεκτη και δεύτερον δεν πάω κάπου, ή είμαι ή δεν είμαι. Δεν μπορεί να λέγεται “να πάμε κάτω” ή “να ακούσουμε τους από κάτω”. Τι είναι αυτό; Εμείς είμαστε κάτι άλλο; Εμείς πρέπει να είμαστε μέσα στην κοινωνία, σαν το ψάρι στο νερό.
Ε.Π.: Η ηγεσία του Συνασπισμού πρωτευόντως, αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ δευτερευόντως, δεν ακούει τον κόσμο της. Όλους εμάς που είμαστε σε ένα μετερίζι, που διαμορφώνουμε θέσεις, που συμμετέχουμε στην οργάνωση αντιστάσεων, δεν μας ακούει, μας παρακάμπτει. Και διαβουλεύεται σε επίπεδο συσχετισμών για να μπορέσει να βγάλει ένα μέσο όρο, ο οποίος είναι τόσο ανενεργός, τόσο έξω από τις περιστάσεις, που δεν πείθει ούτε εμάς τους ίδιους. Το ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε γραμμή στη συγκυρία, υπό την έννοια ότι δεν μπορούσε να εξηγήσει τι σημαίνουν όλα αυτά τα μέτρα, το ότι δεν υπάρχει μια στρατηγική σε βάθος χρόνου και αντίστοιχα μια πολιτική πρόταση για το ποιος συγκεκριμένα θα πληρώσει την κρίση, είναι αποτέλεσμα της ηγετικής αδυναμίας ή και αδιαφορίας. Είμαστε γυμνοί.
Να ξαναδούμε
τη στρατηγική μας
Μ.Σ.: Αν και συμφωνώ με τις παρατηρήσεις της Ελένης, θα ήθελα να διατυπώσω κάποιες δικαιολογίες για την ηγεσία. Είναι η οργάνωση εκείνη που παράγει την ηγεσία και παράγει αυτές τις λογικές. Η παρατήρηση του Άλκη ότι το πρόβλημα της αριστεράς δεν είναι ελληνικό είναι χρήσιμη. Άλλωστε και η κρίση δεν είναι μόνο δική μας. Και αυτό έχει μεγάλη σημασία. Και έχει σημασία για να χαράξουμε στρατηγική. Η στρατηγική αυτή θα πρέπει να ξεκινήσει με την ανάδειξη των ρήξεων, διαιρετικών τομών, των ανατροπών που θα επιφέρει αυτή η κρίση. Το πολιτικό σκηνικό της χώρας θα είναι άλλο μέσα στους επόμενους μήνες. Κατά συνέπεια η σκεπτόμενη αριστερά πρέπει να σκεφτεί που απευθύνεται και ποιες θα είναι οι συμμαχίες που θα επιδιώξει. Και να μιλήσει πρώτα με όρους κοινωνικούς και μετά με όρους πολιτικούς.
Την Τετάρτη είχαμε το τραγικό γεγονός με τους τρεις ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους, αλλά η πορεία ήταν μεγαλειώδης. Δεν νομίζω ότι όλοι αυτοί που έβγαλαν τα παπούτσια τους και τα πέταγαν στην αστυνομία έξω από τη Βουλή ήταν όλοι αριστεροί ή ψηφίζουν ΣΥΡΙΖΑ. Ούτε νομίζω ότι ψηφίζουν ΣΥΡΙΖΑ ή ΑΝΤΑΡΣΥΑ όσοι συμμετέχουν στα πρωτοβάθμια σωματεία. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να κάνει, ξεκινώντας από την κοινωνία, μια αμφίπλευρη διεύρυνση, προς τα αριστερά και προς τη βάση του ΠΑΣΟΚ. Να αρχίσει μέσα στην κοινωνία, στα κινήματα και ταυτόχρονα μέσα από πολιτικές πρωτοβουλίες. Υπάρχει πεδίο και αυτός είναι ο Καλλικράτης. Με τον Καλλικράτη, δεν θα κοπούν μόνο θέσεις εργασίας, που είναι πάρα πολύ σημαντικό, δεν είναι μόνο ότι θα περιοριστούν τα χρήματα στην αυτοδιοίκηση, αλλά ότι ουσιαστικά είναι η νέα διοικητική οργάνωση της αναδιοργάνωσης του καπιταλισμού και του πολιτικού συστήματος. Χρειάζεται να δουλέψουμε από τώρα χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς να μπούμε στη λογική ότι πάμε να καταγράψουμε τις δυνάμεις μας. Με προϋπόθεση να έχουμε άποψη για τη συγκυρία και να δίνουμε ένα όραμα. Δεν είναι μόνο ότι κάποιοι ηγέτες δεν μας ακούν, αλλά δεν έχουμε καταφέρει να κάνουμε ευχάριστη στους πολίτες την ενασχόληση με την πολιτική. Να έρθει να συμμετάσχει και να συνδιαμορφώσει. Αν δεν το κάνουμε δεν θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε. Για να γίνει χρειάζεται να αλλάξουμε νοοτροπία, να αλλάξουμε και τις οργανωτικές μας δομές, αλλά και τη στρατηγική μας, η οποία πρέπει να είναι και στο επίπεδο της αλληλεγγύης και και στο πολιτικό επίπεδο με αντίστοιχες πρωτοβουλίες. Όλα δείχνουν ότι οι δεσμοί χαλαρώνουν και ότι η πολιτική αποστασιοποίηση των πολιτών για το κεντρικό πολιτικό παιχνίδι θα είναι τεράστια. Εμείς πρέπει να παρέμβουμε, να επαναπολιτικοποιήσουμε και να παρουσιάσουμε πρόγραμμα διεξόδου.
Ο αρχηγισμός,
το έλλειμμα δημοκρατίας
*Αν είχαμε τη δυνατότητα με μια κίνηση να αλλάξουμε κάτι στα της αριστεράς, ποιο θα ήταν;
Α.Ρ.: Σε αυτό τον τόπο κυριαρχεί μια μικροαστική λογική, η οποία θεωρεί τα πάντα ως παιχνίδι προσώπων. Και δυστυχώς ένα τμήμα και της δικής μας αριστερής ηγεσίας, λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο. Έχουμε έναν παραγοντισμό, ο οποίος μας στερεί φερεγγυότητα. Μας στερεί εμπιστοσύνη. Δημιουργείται η αίσθηση ότι αυτό γίνεται για να γίνει κάποιος βουλευτή ή κάποιος άλλος αρχηγός ή παράγοντας της δικής του ομάδας κ.λπ. Δεν μπορεί να επανακτήσουμε τη φερεγγυότητα, όντας μέσα στην κυρίαρχη στην κοινωνία μικροαστική αντίληψη.
*Ένα παράδειγμα;
Α.Ρ.: Δεν μπορεί να είναι φερέγγυα μια εφημερίδα της αριστεράς, η οποία την Κυριακή της Πρωτομαγιάς έχει άρθρο επίλεκτου μέλους του Δικτύου 21, το οποίο καταγγέλλουμε εδώ και χρόνια.
*Σε ποιον αναφέρεσαι;
Α.Ρ.: Στον Χρ. Λαζαρίδη. Αμέσως, ο άνθρωπος που είναι ευαισθητοποιημένος σε ζητήματα εθνικισμού, παγώνει. Πόσω περισσότερο που ο κ. Λαζαρίδης είναι από τους συμβούλους του Αν. Σαμαρά.
Μ.Σ.: Δεν είναι το καλύτερο παράδειγμα. Υπάρχει και το γνωστό “παραιτούμαι, δεν παραιτούμαι...”
Α.Ρ.: Σύμφωνοι, όλο το παιχνίδι ηγεσίας στον ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο δημιούργησε μια τεράστια αφερεγγυότητα, ήταν αποτέλεσμα αυτής της μικροαστικής λογικής. Όσο δημιουργούμε ειδικά μεγέθη μεταξύ μας, δημιουργούμε αφερεγγυότητα μέσα στην κοινωνία. Το δεύτερο είναι ότι η αριστερά πρέπει να λειτουργεί μέσα στην κοινωνία και όχι να την καθοδηγεί. Η αριστερά έχει μάθει να καθοδηγεί. Κάποια στιγμή πρέπει να μάθει να οδηγείται. Και μόνο αν συνειδητοποιήσει αυτό που γίνεται γύρω της μπορεί να το εκφράσει.
Ε.Π.: Η ιστορική αριστερά έχει πάρει διαζύγιο με τη δημοκρατία. Είτε με καθαρό σταλινισμό, είτε με σταλινισμό με ανθρώπινο πρόσωπο, πορεύεται χωρίς ηθικό έρμα. Χρειάζεται να πραγματοποιηθεί αυτή τη στιγμή της κρίσης, μια δημοκρατική επανάσταση μέσα στην ίδια την αριστερά ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει δημοκρατικά τον λαό της κρίσης. Η αριστερά πρέπει να συντεθεί. Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν μαγαζιά, παραμάγαζα, ηγέτες, παράγοντες, που να ερίζουν διαρκώς μεταξύ τους. Η εικόνα αυτή είναι θλιβερή. Είναι η αίσθηση ότι δεν υπάρχει ηθική απέναντι στα μείζονα προβλήματα που απασχολούν τη συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου. Άρα, υπάρχει ζήτημα ενότητας. Ενότητα μέσα στη δημοκρατία, ενότητα μέσα στο σεβασμό του κόσμου. Θυμάμαι μερικά συνθήματα του γαλλικού Μάη, όπως: «Ο λαός πήρε το λόγο, όπως είχε πάρει το 1789 τη Βαστίλη». «Ξαφνικά ήθελαν όλοι να μιλήσουν και όλοι είχαν κάτι να πουν». Οι άνθρωποι πρέπει να μιλήσουν για να δράσουν. Πρέπει να δράσουν και ταυτόχρονα να μιλήσουν. Αυτό το πρότυπο του διαλόγου, της ταπεινότητας και τη σεμνότητας, πρέπει να το δείχνει και η ηγεσία που υπάρχει σήμερα στην αριστερά. Και επίσης, να σέβεται όσα έχει δημιουργήσει ο κόσμος της. Γιατί αισθανόμαστε σαν τον Σίσυφο, αισθανόμαστε ότι διαρκώς γεμίζουμε ένα κάδο που αφαιρούν τον πάτο του. Υπάρχει πρόβλημα δημοκρατίας και πρέπει να λυθεί τώρα. Γιατί αν δεν λυθεί δεν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στην κρίση.
Μια νέα δημοκρατική
οργάνωση
Μ.Σ.: Χρειάζεται να αλλάξουμε την οργάνωση στη βάση των νέων συνθηκών. Να φτιάξουμε νέα οργάνωση δημοκρατική, συμμετοχική για την παραγωγή πολιτικής. Παραγωγή πολιτικής που θα κρατά τις πετριές της αριστεράς, θα βάζει στο παιχνίδι την κινηματική αριστερά που τόσο καιρό τη φοβόμασταν, θα βάζει στο παιχνίδι την κοινωνία που τόσο πολύ την έχει φοβηθεί το σύστημα διακυβέρνησης. Αν το κάνουμε αυτό θα προχωρήσουμε. Θα μπορέσουμε να αντισταθούμε στις επιθέσεις που θα δεχτούμε. Νομίζω, άλλωστε, ότι το μέτωπο που επιτίθεται κατά της δικής μας αριστεράς έχει διευρυνθεί. Δεν είναι τυχαίος ο ακτιβισμός και ο υπερβολικός εργατισμός του ΚΚΕ, με κινήσεις και πρωτοβουλίες, οι οποίες θυμίζουν περισσότερο ΣΥΡΙΖΑ -αλλά είναι εκ του ασφαλούς- και πολύ λιγότερο την παράδοση του ΚΚΕ. Και αναφέρομαι στη δραστηριότητα στο λιμάνι του Πειραιά, στο πανό στην Ακρόπολη κ.λπ. Όταν η δική μας νεολαία ανέβηκε στην Ακρόπολη, στην καρδιά της μάχης, στις 16 Δεκεμβρίου του 2008, κατά τη γενική γραμματέα του ΚΚΕ χαϊδεύαμε τα αυτιά των κουκουλοφόρων και ταυτιζόμασταν με την τυφλή βία των μπάχαλων. Τώρα ανέβηκαν στην Ακρόπολη αυτοί, αλλά ταχτοποιημένα, ησύχως. Προσπαθούν, με άλλα λόγια να περιχαρακώσουν και να ορίσουν τι είναι αριστερά. Να κρατήσουν όρθιο το μοναστήρι και αν πείσουν και κάποιον άλλον καλόγερο έχει καλώς... Και βεβαίως να βγάλει εμάς εκτός πολιτικού και δημοκρατικού τόξου. Από την άλλη πλευρά δεχόμαστε και θα δεχτούμε ακόμα περισσότερες επιθέσεις από τις δυνάμεις που συγκροτούν σήμερα τη διακυβέρνηση του δικομματισμού, που είναι ΠΑΣΟΚ, Ν.Δ. και ΛΑΟΣ. Άρα, εμείς πρέπει να αποφασίσουμε ότι θέλουμε μια νέα δημοκρατική οργάνωση, χωρίς μικρότητες, χωρίς μικροεγωισμούς και ιδεολογικούς παλιμπαιδισμούς. Καίγεται η κοινωνία μας και όταν καίγεται η κοινωνία, θα πάρω τον τενεκέ με το νερό για να σβήσω τη φωτιά και από τον πασόκο και από τον νεοδημοκράτη που έχασε τη δουλειά του και από αυτόν που μέχρι χθες καθόταν στον καναπέ.
Ε.Π.: Να πω για την ιστορία ότι το πρώτο πανό που αναρτήθηκε στην Ακρόπολη ήταν κατά της διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, όταν η Καμπάνια Αντι-2004 έδινε μάχη σε ένα περιβάλλον εθνικής ομοψυχίας γύρω από τη νέα μεγάλη ιδέα. Και είναι σημαντικό αυτό γιατί την περίοδο εκείνη άρχισε η καπιταλιστική αναδιάρθρωση, της οποίας τα αποτελέσματα βλέπουμε σήμερα. Να πω, επίσης, ότι ο Καλλικράτης πέραν του ότι απολύει χιλιάδες εργαζομένων και κατεδαφίζει το κοινωνικό κράτος, επιδιώκει να βγάλει την αριστερά εκτός θεσμικού, πολιτικού παιχνιδιού. Το εκλογικό σύστημα δεν επιτρέπει σε μικρές κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις ούτε καν να θέσουν υποψηφιότητα.
Α.Ρ.: Αυτή η πορεία δείχνει ότι ο καπιταλισμός για άλλη μια φορά μπροστά σε μια κρίση δημιουργεί τις δομές υπέρβασής της υπέρ του. Τις δύο προηγούμενες μεγάλες κρίσεις ο καπιταλισμός της κέρδισε και αναδιαρθρώθηκε. Και οι αμφισβητησιακές δυνάμεις έμειναν πίσω. Είμαστε σε μια τρίτη μεγάλη κρίση. Συνεπώς ή θα μπορέσουμε να απαντήσουμε ανατρέποντας τη λογική που εκείνος θέτει ή θα είναι για όλους μας πολύ δύσκολα. Και για να μην αυτομαστιγωνόμαστε, είμαστε ο πρώτος χώρος που μίλησε για την επερχόμενη κρίση, είμαστε ο μόνος χώρος που έχει εναλλακτικές προτάσεις, αλλά που δυστυχώς δεν τις εκφράζουμε αυτήν τη στιγμή και λέμε γενικόλογα πράγματα. Και έχουμε προτάσεις. Είμαστε ο μοναδικός χώρος που αναφέρεται σε προτάσεις πανευρωπαϊκής διεξόδου.
*Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει η αριστερά ποιο είναι; Είναι να συγκροτήσει τον πολιτικό της λόγο, είναι να ξαναδεί τη λειτουργία της;
Α.Ρ.: Να κερδίσει τη φερεγγυότητά της, αλλά και όλα μαζί. Είναι και αυτό και εκείνο, με πρωταρχικό το ηθικό πρόταγμα. Να ξαναθυμηθούμε την άνοιξη του ΣΥΡΙΖΑ που την αφήσαμε πίσω για στενοκομματικούς λόγους. Δεν υπάρχει άλλος χώρος...
Μ.Σ.: Αυτή η προσπάθεια δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα προσωπικών πολιτικών και επιλογών, αλλά πρέπει να είναι η αποπνέουσα κουλτούρα όλων των συλλογικοτήτων μας. Γι‘ αυτό δίνω βάρος, όπως όλοι μας, σε αυτήν τη συζήτηση, στη συγκρότηση του πολιτικού υποκειμένου, που θα εκφράσει το θυμό και θα οργανώσει την ελπίδα. Και αυτό πρέπει να το κάνει και συμμετοχικά και δημιουργικά και με μια κουλτούρα που θα παράγει και θα εγγυάται την ηθική, που ανέφερε προηγουμένως ο Άλκης.
Ε.Π.: Συμφωνώ. Ενώ μας λείπουν πολλά, έχουμε ταυτόχρονα πολλές εμπειρίες συμμετοχής και δράσης στην κοινωνία με τρόπους πολύ δημοκρατικούς και αποτελεσματικούς.
Α.Ρ.: Έλεγε ο Γκράμσι: Αν η ανάλυσή μας οδηγεί σε απαισιοδοξία, η δράση μας πρέπει να οδηγήσει σε αισιοδοξία.
Τη συζήτηση συντόνισε
ο Πάνος Λάμπρου
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου