Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2010

Ελληνικό: Αίτημα της κοινωνίας το μητροπολιτικό πάρκο


Η παρουσίαση του σχεδίου για το χώρο του πρώην αεροδρομίου από την ερευνητική ομάδα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, υπό την εποπτεία του Νίκου Μπελαβίλα, πραγματοποιήθηκε την περασμένη Κυριακή, 26 Σεπτεμβρίου, με την παρουσία πλήθους κόσμου και υποψηφίων δημοτικών συμβούλων, δημάρχων και εκπροσώπων παρατάξεων.
Η ερευνητική ομάδα του Πολυτεχνείου παρουσίασε τα πορίσματά της για λογαριασμό των τεσσάρων δήμων της περιοχής: Ελληνικού, Αργυρούπολης, Αλίμου και Γλυφάδας όπου επιβεβαίωσαν τη θέση ότι ο χώρος του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού πρέπει να γίνει χώρος πρασίνου και αναψυχής για την πόλη της Αθήνας. Είναι άλλωστε μια λύση φτηνή, εφικτή και χρήζει άμεσης εφαρμογής λύση.


Η επιστημονική ομάδα προτείνει τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου μέσω μιας ήπιας ανάπλασης, όπου θα αναπτυχθούν εκπαιδευτικές, αθλητικές και πολιτιστικές χρήσεις, επισημαίνοντας πως το εκτιμώμενο κόστος για την κατασκευή του κυμαίνεται από 50 μέχρι 100 εκατομμύρια ευρώ. Το κόστος τόσο για την κατασκευή όσο και για την ετήσια συντήρηση του πάρκου μπορεί να καλυφθεί από τις χρήσεις του ήδη υπάρχοντος κτιριακού δυναμικού στο χώρο. Σημειώνεται πως η συγκεκριμένη έρευνα προχώρησε για πρώτη φορά σε μια πλήρη καταγραφή των εγκαταστάσεων και των χρήσεων, από την οποία προέκυψε πως ο συγκεκριμένος χώρος (αεροδρόμιο και παραλιακό μέτωπο) απλώνεται σε 6.264 στρέμματα, όπου υπάρχουν 389 κτίρια αλλά και 56 χιλιόμετρα περιφράξεων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι προθέσεις της κυβέρνησης -όπως έχουν διαφανεί από πληθώρα δημοσιευμάτων και κυρίως λόγω της συμφωνία της ελληνικής πλευράς και εκπροσώπων του Κατάρ- προβλέπουν το ξεπούλημα μεγάλου τμήματος της δημόσιας περιουσίας στο χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και την οριστική εκμετάλλευση στα μεγάλα συμφέροντα.
Σήμερα, μόλις ένα χρόνο από τις εκλογές που τον ανέδειξαν πρωθυπουργό, ο κ. Γ. Παπανδρέου έχει πράγματι αποφασίσει να θάψει κάτω από κάποιο μνημόνιο συνεργασίας με την QIA του Κατάρ και τα τσιμέντα της το μητροπολιτικό πάρκο μαζί με το «θάρρος», την «ευθύνη» και τα περιβαλλοντικά λόγια του για το Ελληνικό;
Η δημιουργία, επομένως, μητροπολιτικού πάρκου αποτελεί έργο ζωτικής σημασίας για την περιβαλλοντική αναβάθμιση του λεκανοπεδίου και για την αναπλήρωση της μεγάλης έλλειψης πρασίνου στην Αθήνα.

Οι προτάσεις
της ερευνητικής ομάδας


- Άρση των εσωτερικών περιφράξεων και άμεση απομάκρυνση αυθαίρετων εκθεσιακών λυόμενων κατασκευών στον προαύλειο χώρο του πρώην Ανατολικού Αεροδρομίου.
- Εγκατάλειψη του ιδιαίτερα δαπανηρού σχεδίου δόμησης νέων πολεοδομικών ενοτήτων και η ακύρωση του προγράμματος πώλησης τμημάτων του χώρου.
- Ακύρωση των επίσης πολυδάπανων προτεινόμενων οδικών έργων (ΥΠΕΧΩΔΕ 2009) στα σκέλη των λεωφόρων Ποσειδώνος και Αλίμου (υπογειοποιήσεις, διαπλατύνσεις και ανισόπεδοι κόμβοι).
Σε ό,τι αφορά τη δημιουργία του μητροπολιτικού πάρκου υπάρχει άμεσα η δυνατότητα σταδιακής υλοποίησης έργων πρασίνου με βάση το ευρωπαϊκό κόστος και συγκεκριμένα:
- Άμεση απόδοση σε δημόσια χρήση ως πάρκο, του νότιου τμήματος έκτασης 1.705 στρεμμάτων
- Άρση των περιφράξεων του ολυμπιακού πόλου και άμεση απόδοση του αντίστοιχου βόρειου τμήματος έκτασης 1.801 στρεμμάτων σε δημόσια χρήση πάρκου και αθλητισμού.
- Σταδιακή απόδοση των υπολοίπων τμημάτων μετά από τις απαιτούμενες θεσμικές ρυθμίσεις με τους εμπλεκόμενους φορείς (Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας κ.ά.).
- Εξαίρεση από την ανοικτή χρήση των τμημάτων με χρήση μεταφορών (τραμ, ΕΘΕΛ, ΚΤΕΟ, Αττικό Μετρό) έκτασης 189 στρεμμάτων με έλεγχο της δόμησης.
- Σταδιακή αξιοποίηση του υπάρχοντος κτιριακού δυναμικού με αποκλειστική διάθεση των εσόδων στη δημιουργία, λειτουργία και συντήρηση του πάρκου.
Τέλος, στην παράκτια ζώνη προτείνεται η άμεση εφαρμογή της υπάρχουσας νομοθεσίας περί ακτών και περί λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος με παράλληλη ανάκληση διοικητικών αποφάσεων «εξαιρέσεων» οι οποίες έχουν εκδοθεί από το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ.


Στάθης Κουτρουβίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια: